Offical Aishkim Blog
+Follow | Dashboard

4:Masihkah Aku Kau Yang Punya?
03 July 2009 | 9:50 AM | 0 comments
Engku Mahani memandang Aishah dari atas ke bawah.Berpakaian ringkas pada hari itu.Baju T Levi’s yang dipadankan dengan skirt jeans Guess berwarna hitam.Jari kakinya bergerak-gerak di sebalik sandal jepun Nike.Simple katak.
Aishah pula memandang Engku Mahani dengan perasaan yang berdebar-debar.Manalah dia tahu wanita yang dilanggarnya tadi adalah nenek Akim yang muncul semula bagaikan rancangan ‘Jejak Kasih’.Kalau tak jangankan langgar.Harus cium kaki macam cerita Hindustan.
“Dah lama kenal Akim?”Engku Mahani tersenyum sambil memandang tepat ke mata Aishah.
“Dari kecik lagi Mak Engku.”Aishah tersenyum sipu-sipu kucing.Mila yang disebelahnya hanya memandang tingkah Engku Mahani.Entah kenapa dia rasa sangsi dengan Engku Mahani.Suspens melihat gaya wanita berketurunan bangsawan itu.
“Anak saudara Fatimah kan?”
“Fatimah?Oh,mak long..ya,saya.”
“Fatimah.Tak habis-habis menjerat keturunan aku.”
Aishah tersentak mendengar kata-kata Engku Mahani.Mila pula mengerutkan dahinya.Engku Mahani menanggalkan cermin mata hitam LV dan tersenyum memandang dua gadis hingusan di hadapannya.
“Tinggalkan Akim.”
“Apa maksud Mak Engku?”Aishah bingkas bangun dari kerusi.Orang ramai yang berada di Starbucks memandang ke arah Aishah.
“Duduk.Jangan mudah panik.”Engku Mahani menarik tangan Aishah.Lembut.Tapi senyumannya masih sinis.
“Tinggalkan Akim dan segalanya mudah di masa hadapan.”
“Saya tak faham.Apa masalah Mak Engku?”Aishah sedikit emosi.
“Baiklah.”Engku Mahani mengeluarkan sekeping cek kosong dan sebatang pen dari tas tangannya. “Tulis berapa awak nak dan tinggalkan cucu saya.”
“Oh..hmmm..sayang betul..sebab saya rasa kasih sayang terhadap Akim tidak ternilai.Infiniti.Terima kasih.Saya hormati Mak Engku tapi rasanya,saya tak ada apa nak dicakap dengan Mak Engku lagi.”Aishah bangun sambil menarik Mila di sebelahnya.
“Kita akan berjumpa lagi.Ketika tu,baru awak tahu langit itu tinggi atau rendah.”Engku Mahani tersenyum lagi sambil memasukkan semula cek kosong dan pen ke dalam tas tangannya.Mila yang tidak dapat menahan sabarnya melepaskan tangan Aishah dan menuju ke arah Mak Engku.
“Mak Engku kolot betul!Zaman antara dua darjat,bagi-bagi duit ni zaman Ghazali dan Engku Zaleha.Zaman sekarang Prince Charles pun boleh kahwin dengan Camilla Parker Bowles tau!”
Mila melepaskan nafas besar.Lega rasanya dapat meluahkan perasaannya.Dia menarik tangan Aishah yang terkebil-kebil melihat apa yang berlaku di hadapannya.
Mak Engku hanya tersenyum.Cermin mata gelapnya itu dipakainya semula.Dia bangun sambil memetik jari.Pengawal peribadinya yang setia menurutinya keluar dari Starbucks.
*****
Hafiz berhenti di sebuah banglo mewah di atas bukit.Dia melihat keratan akhbar jawatan kosong di tangannya.(Hm,betullah alamatnya!).
“Hai,cari siapa?
Hafiz terkesima melihat gadis cantik di hadapannya.Tinggi lampai persis Cinta Laura Pertama.Memakai jumpers pendek menampakkan betisnya yang panjang dan putih.Rambutnya lurus panjang dan kemerah-merahan.
“Aaah..ini.Katanya nak guru muzik peribadi..jadi..”
“Abang Hafiz kan?”Gadis itu mengecilkan matanya.Seolah-olah mengingati sesuatu.
“Abang?Abang Hafiz?Kita kenal ke?”Hafiz cuba mengingati wajah di hadapannya.Tetapi hampa.
“Abang,Sherrina la.”
“Sherrina?”
Hafiz mengamati wajah cantik di hadapannya.Dengan tinggi lebih kurang 5 kaki 7 inci.Cepatnya dia dewasa kalau benar ini Sherrina yang kali terakhir ditemuinya lewat 4 tahun lepas ketika baru berusia 9 tahun.Apa yang bermain di kepalanya hanyalah Sherrina berwajah comel yang petah berkata-kata.
“Betullah.Kenapa abang macam tak percaya?”
“Tak de lah..nape tinggi sangat?Makan kacang panjang ke?Sherrina baru 13 tahun kan?”
“Tahun ni Sherry dah nak masuk 14,okay?”
“Okay..okay..apa Sherrina buat kat sini?”
“Kalau ya pun,abang masuklah dulu.”
“Eh,rumah Sherrina ke?”
Sherrina tidak menjawab sebaliknya menarik tangan Hafiz di tepi kolam dan duduk di situ.
“Setahun lepas abang pergi U.S,papa ambil Sherrina jadi anak angkat.Keluarganya tak ramai.Anaknya ada dua orang.Tapi seorang je yang duduk dengan dia.Isteri dia pun dah meninggal.”
“Wah,nasib badan kan?”
“Abang nak minta kerja jadi cikgu muzik Sherrina ke?Mesti approved.”
“Oh,jadi cikgu Sherrina la?Okay,boleh abang buli sikit.”
“Tolong sikit,okay?Salah orang nak buli.”Sherrina ketawa kecil.
Susah abang cari kerja,dah masuk 23 tahun ni,baru dapat kerja.”
“Dua puluh tiga?Eh,semalam 27 Februari kan?Birthday abang kan?”
“Yerr..dah tua dah.”
“Okay superboy,happy birthday.”
Hafiz tergamam apabila Sherrina mengucup pipinya.Terasa merah padam mukanya.Seketika kemudian,air muka Sherrina sedikit berubah.Menyedari kesilapannya.
“Sorry..lupa..tak boleh cium abang lagi.”
Kakinya yang putih bermain-main kocak air di kolam.
“Eh,tak de hal.Sherrina memang adik abang kan.”
Hafiz memandang langit yang membiru.(Matilah aku macam ni!).
*****
“Ini gambar rumah agam kita di London.”
Akim melihat gambar yang ditunjuk Engku Mahani.Dia masih tidak percaya yang dia merupakan pewaris empayar Engku Mokhzani.Macam mimpi.Berkali-kali dia cuba mencubit pipinya.Tak juga terjaga-jaga.Jadi,realiti maknanya.
“Semua harta dan aset datuk akan diwarisi oleh Akim.”Engku Mahani membelai rambut cucunya.Penuh mesra.Akim tak ubah seperti Engku Ahmad semasa muda.Tampan dan tinggi lampai.Bezanya Cuma renungan mata.
Akim mewarisi renungan matanya yang kelihatannya bercita-cita tinggi.
“Entahlah nek,macam tak percaya je.”Akim tersenyum ke arah neneknya.Engku Mahani cuma tersenyum.
“Nenek,kalau Akim Tanya,nenek jangan marah.”
“Okay.Tanyalah,kenapa?”Engku Mahani memandang ke arah Akim.
“Apa masalah nenek dengan ayah?”
Engku Mahani menarik nafasnya.Terdiam seketika.Seolah-olah memikirkan sesuatu.Dia kemudiannya tersenyum kembali.
“Ayah Akim degil.Tapi nenek dah maafkan dia.Semuanya dah dilupakan.Kisah lama tak perlu dikenang.Nenek minta Akim tak perlu tanya lagi”
Akim mengangguk perlahan.Memang tak puas hati mendengar jawapan neneknya.Tapi,Akim akur dan tidak mahu lagi melukakan hati Engku Mahani.
“Oh,ya lagi satu.Minggu depan Akim akan bertunang.Akim berharap sangat nenek dapat ikut sama.Bolehlah nenek?Boleh okay?”
Engku Mahani cuba tersenyum.Kematangannya berjaya menyembunyikan senyumannya yang kelat.
‘Emm,nenek ada sesuatu nak bagi Akim.”Engku Mahani cuba untuk mengubah topik.Dia bangun menuju ke halaman rumah.Akim menurutinya di belakang.
“Untuk Akim.”
Engku Mahani menunjukkan sebuah kereta yang masih berselimut dengan kanvas.Akim memandang kehairanan ke arah neneknya.Dia menarik kain kanvas berwarna biru.Matanya terbeliak melihat kenderaan di hadapannya.
“Ferrari?Ya Allah,kereta favorite Akim.Biar betul nenek?”Akim tidak dapat menyembunyikan kegirangannya.Matanya meliar melihat bentuk badan Ferrari berwarna merah itu.
“Just drive and drift.” Engku Mahani memeluk tubuhnya sambil tersenyum.
“Yes..yahooooo!”Akim menjerit girang.Tak sabar-sabar dia masuk ke dalam kereta.
Kereta itu dipecut laju meninggalkan kawasan mewah di Hartamas.
Engku Mahani menarik nafasnya.Lega.Matanya merenung jauh di luar pagar.Kelihatan Ramli berdiri tegak di luar pagar.
*****
Teh Inggeris yang telah lama dituang oleh pembantu rumah Filipina itu langsung tidak disentuh Ramli.Dia hanya menundukkan wajahnya.
“Kenapa Akim?”
“Kenapa Akim?”Engku Mahani menyoal anaknya yang masih tertunduk.
“Ya.Kenapa Akim?Saya rasa bonda tak pernah lagi mendekati Zizi.”Ramli menelan air liurnya.Jantungnya berdegup kencang.
“Bonda akan jumpa Zizi nanti.Tapi,buat masa ni…bonda perlu melebihkan tumpuan kepada Akim.”
Engku Mahani memandang tepat ke wajah anaknya.Sorotan matanya tajam.
“Saya harap bonda tak akan lakukan perkara yang sama kepada Akim seperti yang bonda lakukan kepada saya.”
Ramli bangun dan mencium tangan bondanya.Langkah kakinya pantas meninggalkan Engku Mahani.
Engku Mahani menarik nafasnya dalam.Bunyi bingit telefon bimbit mewah Goldvish memekik-mekik di telinganya.
“Hello,nenek.Kau jangan cari pasal ye?”
Engku Mahani mencampak telefon yang disaluti emas itu ke dalam kolam.
(Bodoh!)
*****
Akim menepuk-nepuk kereta barunya.Dia melemparkan senyuman manis ke arah gadis pujaannya.
“Okey?Menang loteri ek?”
“Bukanlah.Nenek yang hadiahkan.”
“Okay..”
Aishah teringatkan pertemuannya dengan Engku Mahani.Hatinya berbelah bahagi sama ada untuk memberitahu Akim atau tidak.
“Sayang.”Akim memetik jarinya.Mematikan lamunan Aishah.
“Tak de,Aishah tengah fikirkan pasal nenek.Sayang betul dia pada Akim kan?”
Aishah tersenyum.Cuba menyembunyikan hakikat yang terpendam di hatinya.
“Tak tau nak cakap.Macam dalam mimpi.Akim ada mention pasal kita kat dia.”
“Oh ya ke?Apa yang nenek kata?”Aishah memandang ke arah Akim.Serius.
“Dia tak ada kata apa pun.Nenek masih baru dengan Akim.Akim pun tak tau macam mana sikap nenek.Tapi sepanjang Akim jumpa dia okay je.”
Aishah meletakkan kepalanya ke bahu Akim.Wajahnya kerisauan.
“Hei,nape ni?”Akim bertanya lembut.
“Sayang..”Aishah terdiam seketika. “Jodoh dan pertemuan di tangan Tuhan kan?Andai ada jodoh kita,tak ke mana kan?”
“Apa yang sayang merepek ni?”Akim menarik tangan Aishah.Berhadapan dengannya.Hatinya berdebar-debar.
“Sayang,Aishah cuma cakap je.”
“Akim tak suka sayang cakap benda-benda macam ni.Minggu depan kita akan bertunang.Okay?Pasti!”Bahu Aishah digoncanngnya lembut.
Aishah mengangguk perlahan.
“Akim sayang Aishah.Okay?”
“Okay,sayang.”
Akim menggenggam erat tangan Aishah.Seolah-olah tak ingin dilepaskan untuk selama-lamanya.
*****
8 malam,London.
Seorang lelaki berlari-lari masuk ke dalam sebuah pejabat besar di Kota London.Tertera nama syarikat Jebat’s Shipping Company.Sebuah syarikat perkapalan yang masih amatur.
“Boss..”
“Syyyy..”Seorang pemuda berambut panjang menghentak kakinya.Permainan video Resident Evil 5 sedang ligat berputar di skrin tv plasma 42 inci.
Sedaya upaya watak Chris Redfield dan Sheva Alomar menyelamatkan watak Jill Valentine.Bersungguh-sungguh permainan itu dimainkan melalui konsol Sony Playstation 3.
“Okay,Jill dah selamat!”Pemuda itu tersenyum puas.Dia memandang pekerjanya yang kelihatan terpinga-pinga.
“Kau apahal?”
Ada berita boss?”
“Okay..kau cakaplah.”
“Nenek saudara boss dah jumpa cucu dia.”
“Nenek kebayan tu betul-betul gila harta.”
Pemuda berambut panjang itu berdiri memandang ke luar tingkap.Wajahnya tampan dengan kulit kemerahan.Dia teringatkan wasiat Engku Mokhzani.Dia memang meminta bantuan datuk saudaranya untuk meminjamkan modal membina syarikatnya.Bagaimanapun syarikat yang dibinanya akan diambil alih oleh cucu lelaki Engku Mokhzani jika cucunya berjaya dijumpai sebelum hutangnya dilunaskan.Dia diberi peluang melunaskan hutang itu sebelum cucunya itu dijumpai.Engku Mahani nampaknya tidak sabar untuk memastikan hartanya semakin bertambah.Kubur Engku Mokhzani masih merah,dia sudah terbang ke Malaysia mencari cucu yang tak pernah dijumpainya.
“Dia tak kenal siapa Engku Nasharul Aweera.Cari pasal!”
Engku Aweera menggigit kuku ibu jari tangannya.(Memang nak kena nenek kebayan ni!).

Labels: , , ,


Older Post | Newer Post
Welcome
Hye dan Assalamualaikum,harap korg suke blog neh.Komen komenla yew :D

Gosip

ShoutMix chat widget

Video ♥
Ucapan Akim

Ucapan Aishah

Ucapan Aidilfitri Akim

Ucapan Aidilfitri Aishah

Lagu Kita feat Aishkim

Aishkim


Credit
Template by : Jaja
Background by : FPA

Navigations Here

Aishkimmers Linkies Entries