Offical Aishkim Blog
+Follow | Dashboard

18:Masihkah Aku Kau Yang Punya?
03 September 2009 | 10:04 PM | 0 comments
Peluh dingin mengalir di dahi Akim.Matanya liar memandang ke kiri dan kanan.Kelima-lima penyangak itu semakin galak ketawa.
“Kau dah berapa hari tak makan daging korban?”
Tanya lelaki yang mengacu parang di leher Pak Cik Raja.
“Sejak musim haji tahun lepas.”Jawab lelaki yang mengacu parang ke leher Aishah tersengih-sengih.
“Elok le kita buat akikah beramai-ramai.”Lelaki yang memegang senapang itu mencuit pipi Aishah.
“Gatal!!!!!!”
Entah keberanian yang datang dari mana Aishah spontan menendang kasut butnya ke celah kelangkang lelaki yang memegang senapang patah itu.Lelaki yang kelihatan senak itu membabi buta melepaskan tembakan ke langit.Akim yang sempat menunduk pantas membaling buah durian tepat ke kepala lelaki yang mengacu parang ke arah Aishah.
Pak Cik Raja mengunci tangan lelaki yang mengacu parang ke lehernya.Akim mengambil lagi buah durian dan membaling ke arah dua orang lelaki lain yang tidak bersenjata.Tepat ke kepala.
“Strike!”
Akim tersengih melihat mangsa-mangsa buah duriannya gugur satu persatu ke bumi.Lelaki yang dikunci oleh Pak Cik Raja kelihatan perit kerana tangannya tidak dapat bergerak.
“Cayalah pak cik macam Jackie Chan.”
“Gimme five!”
Pak Cik Raja menepuk tangan Akim.Akim menarik nafasnya.(Eh,mana Aishah?)
“Lain kali jumpa perempuan tolong hormat sikit.”
Akim dan Pak Cik Raja kehairanan melihat Aishah yang bercekak pinggang di hadapan lelaki yang ditendangnya.(Wah,garang mak cik!)
“Sorry kak,ampun kak.”
“Apa kakak-kakak?”
Aishah bersedia untuk menendang lelaki itu sekali lagi.Akim pantas menarik Aishah ke belakang.
“Woooo..sabar-sabar..hilang keayuan nanti.”
“Apa pulak?Dia ingat Aishah ni kambing korban ke buat akikah cukur jambul?”
“Tahu.Tapi biar Akim yang buat.”
Akim mengambil senapang patah yang terjatuh tadi.Di halanya hulu senapang ke muka lelaki itu.
“Ini untuk Aishah!”
Hulu senapang itu menghentak rahang pipi lelaki itu.Bersembur darah keluar daripada mulutnya.Aishah memaling mukanya.Ngeri pula dia melihatnya.
“Ini untuk Farah!”
Sekali lagi hulu senapang itu hinggap di pipi lelaki itu.Lelaki itu terdiam dengan tangan yang menggeletar.Akim melemparkan senapang patah itu ke tepi.
“Polis!Angkat tangan semua!”
Akim dan Aishah saling berpandangan.Perlahan-lahan mereka mengangkat tangan.Pak Cik Raja juga cuak dengan kehadiran ramai anggota polis mengepung mereka.(Apa pulak nih?)
******
Suasana agak senyap.Semua orang di banglo tersebut diam membisu.
“Saya ada perkara nak cakap.”
Aliff memecahkan kesepian.Semua mata tertumpu ke arahnya.Datuk Azis,Roslan dan Fauziah memandang ke arahnya.
“Pak cik.”
Aliff terdiam seketika.Dia mengambil masa untuk mengumpulkan keberaniannya.
“Pak cik,mak cik,papa..saya nak minta izin pak cik..”Sekali lagi dia terdiam. “Saya..saya ingin memperisterikan Aishah.Saya ikhlas.”
Roslan tercengang mendengar kata-kata Aliff.
“Saya minta maaf kalau apa yang saya cakapkan tak kena masa dan tempat.Tapi saya tak sanggup kehilangan Aishah lagi.Saya hendak menjaganya.Menjadi pelindungnya.”
“Aliff…”Roslan cuba untuk menyusun kata-katanya. “Beginilah,pak cik sekeluarga amat terhutang budi dengan Aliff kerana menjaga Aishah sepanjang dia di sini.Pak cik tak ada masalah.Apapun keputusannya,kita tunggu sehingga Aishah dijumpai.”
“Terima kasih pak cik,saya rasa pak cik berhak tahu yang saya ikhlas dengan anak pak cik.Tapi,apa pun keputusan Aishah,saya terima.”
Aliff mengesat air mata yang cuba mengalir di matanya.Fauziah terharu melihat keikhlasan Aliff.Aishah pasti beruntung jika mendapat lelaki sebaik Aliff.
Kring!Kring!
Datuk Azis mancapai gagang telefon di sebelahnya.
“Hello..ya,bapa Aliff bercakap di sini..ya,saya Datuk Azis.Oh,ya ke?Terima kasih encik.”
Gagang telefon diletakkan.
“Aishah dan kawannya Afiq berjaya ditemui.”
Wajah Aliff bersinar mendengar kata-kata ayahnya.Senyuman manis terukir di wajahnya.Air mata gembira menitis ke pipinya.
*****
Beberapa orang anggota polis dan Unit Pencegahan Penyeludupan mundar-mandir di hadapan khemah sementara yang didirikan.
“Tahniah kerana berjaya membantu polis dan UPP mematahkan gerakan penyeludupan beras ke negara jiran.Lima penyangak yang mengganggu kalian itu antara penyeludup beras yang aktif ke negara jiran.”
Inspektor Qhaud berjabat tangan dengan Akim dan Pak Cik Raja.Dia tersenyum memandang Aishah.
“Cik Aishah,saya ada perkara yang nak cakap dengan Cik Aishah.”
Aishah memandang ke arah Akim.Akim mengangguk seolah membenarkan.
“Kita ke sana.”
Inspektor Qhaud menunjukkan sebuah meja kosong tidak jauh dari situ.Aishah menuruti lelaki berseragam biru tua itu.Inspektor Qhaud mengeluarkan sekeping fail dari beg bimbitnya.
“Saya cuma nak tahu pasal serangan di hutan itu.Tembak curi tu.Cik Aishah ada suspek sesiapa?”
“Saya tak tahu.”
“Cik Aishah tak ada musuh?”
Wajah Engku Mahani bermain-main di mindanya.Keangkuhan dan perjanjian di antara mereka silih berganti.Tapi dia tak fikir yang Engku Mahani tergamak untuk membunuhnya.
“Saya pasti saya tak ada musuh inspektor.”
Inspektor Qhaud menarik nafasnya.
“Susahlah macam ni.Saya harap Cik Aishah tak menyembunyikan apa-apa daripada pihak polis.Tak apalah Cik Aishah,jika Cik Aishah ingatkan sesuatu,Cik Aishah boleh hubungi saya di IPK.”
Inspektor Qhaud menghulurkan tangannya.
“Saya pergi dulu.Selamat berehat.”
Aishah menyambut tangan itu sambil mengangguk.Dia pantas mendapatkan semula Akim dan Pak Cik Raja yang menunggunya di belakang.
“Okay Akim,pak cik pergi dulu.Durian pak cik pun dah pecah tiga biji.”
“Minta maaf,pak cik.”Akim tersengih sambil menggaru kepalanya yang tidak gatal.
“Tak pe,pak cik faham.Akim buat gitu pun sebab nak selamatkan Aishah kan?”
“Ehm..begitulah pak cik..saya kan life guard yang macho.”
“Ye lah pak cik..mungkin saya kena ucap terima kasih kat dia.”Aishah kelihatan pasrah.Cuma melayan karenah Akim.Akim semakin tersengih.
“Pak cik pergi dulu.Akim dan Aishah jangan gaduh-gaduh lagi.”
“InsyaAllah pak cik.”Jawab kedua mereka serentak.
“Pak cik,terima kasih sebab selamatkan kami berdua.Kalau tidak tentu kitaorang kelaparan dalam hutan.Macam mana saya nak contact pak cik?”Tanya Aishah.
“Contact?InsyaAllah kita akan jumpa lagi.Aishah,ingat kata-kata pak cik.Semoga berjaya.”
Pak Cik Raja tersenyum sambil membetulkan topinya.Aishah mengangguk sambil tersenyum.Perlahan-lahan Pak Cik Raja hilang daripada pandangan mereka berdua.Akim menyiku lengan Aishah.
“Apa tu?Selamat berjaya untuk apa?”
“Itu rahsia Aishah dengan Pak Cik Raja.”
Akim menggelengkan kepalanya.(Baru kenal 2 hari satu malam dah berkongsi rahsia).
Hujan rintik-rintik menimpa di atas khemah sementara yang didirikan.
“At last,kita tinggal dua orang.”Akim tersenyum sambil menarik kolar jaket kulitnya ke atas.
“At last.”Aishah membalas senyuman.
“Aishah..”
Jari kelingking Akim menguis jari kelingking Aishah.Akim menarik nafasnya.Dia tidak mendengar apa-apa kecuali degupan jantungnya sendiri.
Aishah menelan air liur.Jantungnya sendiri berdetap-detup seperti mahu pecah.
“Aishah..Akim..”
Hujan rintik-rintik semakin galak menimpa bumi.
“Aishah..Akim nak cakap..”
Jari jemari halus Aishah dipegangnya erat.
“Aishah!”
Aliff menjerit lalu pantas memeluk Aishah dari belakang.Akim melepaskan pegangan tangannya.Aishah yang tergamam dengan kehadiran Aliff melepaskan pegangan tangan lelaki itu di pinggangnya.
“Hai..A..Aliff.”
“Syukur Aishah selamat..kita pulang sekarang.Mak ayah Aishah ada di rumah Aliff.”Aliff memegang erat tangan Aishah.
“Mak ayah Aishah?”
“Ya,Aliff tak tahu nak cakap apa.Aliff minta maaf tapi Aliff dah minta izin ayah Aishah untuk kita berkahwin.”
Serentak dengan kata-kata itu kilat sabung-menyabung di ruang angkasa.Seperti memahami perasaan Akim.
“Berkahwin?”Aishah menghela nafasnya.
“Ya.”Aliff kelihatan ceria. “Tapi terpulang pada Aishah.Aliff tak paksa.Tapi Aliff tak mahu kehilangan Aishah lagi.”
Pegangan tangan Aliff semakin erat.Seolah-olah tak ingin melepaskan Aishah buat selama-lamanya.
“Yang penting kita pulang dulu.”
Aliff baru menyedari kehadiran Akim di sebelah Aishah yang berdiri terpaku tanpa sebarang kata.
“Afiq,terima kasih sebab selamatkan Aishah.Aku terhutang budi pada kau.”
Akim cuba tersenyum.Tetapi kelat.Dia mengangguk perlahan.
“Eh,marilah kita balik.Afiq jom..Aishah,jom!”
Aliff menarik tangan Aishah.Seperti anak patung,Aishah menuruti tanpa bicara.Beberapa orang wartawan yang baru sampai cuba untuk menemu ramah Aishah.Dengan penuh rasa hormat,Aliff meminta mereka supaya memberi ruang untuk Aishah berehat.
Cahaya-cahaya kamera mula memancari Akim di belakang Aishah.
“Encik Afiq siapa nama sebenar Encik Afiq?”
“Bagaimana Encik Afiq dan Cik Aishah terselamat?”
“Dengar cerita ada lelaki misteri yang membantu?”
Akim langsung tidak menjawab soalan wartawan-wartawan itu.Langkahnya terasa makin lambat.Titis-titis hujan yang membasahi tubuhnya seiring dengan rintik-rintik duka yang mengalir di dalam hatinya.
Akim menggosok-gosok kedua tangannya yang kesejukan.Di hadapannya Aliff dengan wajah yang cukup manis berdampingan dengan Aishah yang juga terdiam seribu bahasa.
*****
Aweera menghembus nafasnya perlahan.Kesejukan.Dicampur sedikit gentar melihat ular sawa besar menelan seekor ayam hidup-hidup di dalam kandang.
“Seperti ular sawa tu.Makan makhluk yang kecil daripadanya.Atau saya perlu samakan dia dengan anaconda?Yang makan pasangan dia sendiri?Ada teori antara aristokrat yang mengatakan Engku Mahani sendiri yang membunuh Pak Engku.”
“Hah?”Farah bertanya.Hairan bercampur tidak percaya.
“Teori.Tak tahulah betul ke tidak.Kata mereka,Engku Mahani meracun Pak Engku.Tidak secara langsung tapi secara ubat-ubatan.Tapi pasal Puan Fatimah,memang kerja dia.Akim tak tahu.Pasal manipulasi hutang ayah Aishah pun kerja dia.Aishah tak tahu.Bunga-bunga hutang tu tak wujud.Saya ada bukti.Tapi benda tu tak ada kena mengena dengan saya.”
“Yang kena-mengena dengan awak?’
“Ayah saya.Misteri kehilangan ayah saya.Tiba-tiba ayah tinggal ibu saya.Naluri saya kuat mengatakan ia ada kaitan dengan Engku Mahani.”
“Hem,pasal manipulasi kes ah long tu kenapa awak tak beritahu Aishah?’
“Saya ada perjanjian dengan Engku Mahani pasal tu.Saya dapat batalkan kontrak pengambilan syarikat saya jika saya tak bocorkan rahsia itu kepada Aishah atau Akim.”
“Dan sekarang kenapa awak libatkan diri?”
“Hei,saya cuma janji mengenai kes ah long aje.Saya tak janji perkara-perkara lain.”Aweera ketawa kecil sambil menyapu rambutnya ke belakang.
“Kenapa Engku Mahani boleh bertindak sejauh tu?”
“Saya pun tak tahu Farah.Hanya dia yang tahu dirinya.”
Farah menuruni tangga Taman Ular itu perlahan-perlahan.Tangga itu sedikit licin kerana dibasahi hujan yang turun rintik-rintik.
“Sekarang apa rancangan awak?”
“Awak.”
“Saya?”
“Bongkarkan perihal Mahani kepada Akim perlahan-lahan.”
“Untuk apa?Saya fikir awak nak terus bawa perkara ni kepada polis.”
“Mulanya,ya.Saya fikir biar polis selesaikan.Tapi kita bercakap tentang VVIP Farah.Dia mungkin boleh memboloskan diri.Saya rasa biar dia tenggelam dalam dosa dia sendiri.Dihukum ahli keluarganya.Lagi perit kan?”
Perbualan mereka terhenti apabila deringan telefon bimbit LG Prada Farah menjerit-jerit dari dalam tas tangannya.Telefon berwarna hitam itu dirapatkan ke telinga.Farah sekadar mengangguk sambil menyebut perkataan ‘ya’ berkali-kali.LG Prada itu dimasukkan semula ke dalam Dolce & Gabbana berwarna coklat itu.
“Akim dan Aishah dah pulang.”
Aweera tersenyum mendengar berita itu.
“Bawa saya berjumpa mereka.”
Farah menarik nafasnya.Berfikir.Mahu tak mahu dia terpaksa mempercayai Aweera buat waktu ini.
Dia menganggukkan kepalanya.
*****
Roslan dan Fauziah memeluk anak mereka dengan esak tangis.Haziq juga turut memeluk kakaknya.
Roslan merenung wajah Akim.Mengerut-ngerut mengingati sesuatu.
Ini Ak…”
“Saya Afiq.Afiq pak cik.”
“Tapi muka kamu macam..”
“Saya Afiq.”Akim mengulangi nama itu.Aishah memejamkan matanya.(Akim..)
Roslan terdiam.Memang dia sudah lama tidak berjumpa anak saudara isterinya.Sejak Akim berusia 7 tahun.Tetapi pemuda di hadapannya persis Akim.Bezanya versi dewasa.
“Macam Akim kan?”
Roslan bertanyakan Fauziah.Fauziah mengamati wajah Akim seraya mengangguk.
“Akim?”Aliff memandang Akim.Kehairanan.
“Akim mana pulak.Aku Afiq.Kan Aishah?”
Aishah tidak menjawab.Seribu perasaan berkecamuk di jiwanya.Datuk Azis yang baru sampai ke ruang tamu terperanjat melihat Aishah.
“Aishah?”
“Datuk?”Aishah kelihatan terkejut.
“Papa kenal Aishah?”Aliff memandang papanya.
“Oh..tak kenal rapat sangat.Papa kenal bapa saudaranya,Ramli.”
Aishah menggelengkan kepalanya.(Kecilnya dunia.Macam mana Datuk Azis boleh jadi bapa Aliff?)
Akim menjeling ke arah Datuk Azis.(Ini bukan datuk gatal ke?)
Pintu ruang tamu itu terkuak luas.Farah berdiri di hadapan pintu dengan Aweera di sebelahnya.
“Hai..banyaknya orang.Err,ni kawan baru Farah,Aweera.”
Aweera mengangkat tangannya.
Farah tersenyum memandang Akim dan mendapatkannya.
“Akim,okay?”Bisik Farah perlahan ke telinga Akim.Lidahnya rasa lebih selesa menyebut nama Akim berbanding Afiq.
“Okay.Farah okay?”Akim mengukir senyuman manisnya.
“Farah okay.Ni Aweera.Kenal kan?”
Farah menarik Aweera.Akim mengangguk.(Lelaki yang menemui nenek)
“Saudara jauh aku.”
“Ya.Kita jumpa kat sini.”Aweera berjabat tangan dengan Akim.
Dari jauh Farah dapat melihat Aishah yang berwajah sugul.Setelah mencuri baca diari Aishah,Farah berasa serba salah untuk bersemuka dengannya.Apalagi diari itu tidak sempat diletakkan semula ke tempat asalnya.Apapun dia gembira kerana Aishah selamat.Dia juga amat gembira kerana Akim selamat.
“Okay,minta perhatian semua!”
Aliff mengetuk-ngetuk gelas kaca dengan sudu kecil.Semua yang berada di situ terdiam secara automatik.
“Okay,papa,pak cik,mak cik,Aishah,Farah,Afiq,Haziq dan kawan baru Farah.”
“Aweera.”Aweera pantas menjawab sambil tersenyum.Farah menjeling ke arahnya.(Wah,baru datang dah mesreeee…)
“Okay,Aweera.”Aliff mengangkat ibu jarinya. “Okay,emm..saya ada satu pengumuman.”
Aliff tersenyum memandang Aishah.Aishah cuba membalas senyuman itu.Mengukir senyuman perlahan-lahan.
“Saya dah minta izin dari pak cik dan mak cik untuk menyunting Aishah sebagai suri dalam hidup saya.”
Farah tergamam mendengar kata-kata abangnya.(What?).
“Jadi di hadapan orang ramai di sini,secara ikhlas..”Aliff menghampiri Aishah dan memegang tangannya.“Aliff dah tak ingat untuk kali ke berapa.Tapi,sudi tak Aishah berkahwin dengan Aliff?”
Aishah terdiam.Dia memandang wajah ibu dan adiknya yang tersenyum bangga sambil mengangguk.Wajah ayahnya yang tenang.Datuk Azis yang tersenyum.Farah yang kelihatan keliru.Teman baru Farah yang tidak memberi apa respons.Akhirnya dia menatap wajah Akim.Lelaki itu hanya tertunduk.Di hujung kelopak mata lelaki itu digenangi air mata yang jernih.Remuknya hati Aishah hanya Tuhan yang tahu.Mana mungkin dia bisa melihat Akim dalam keadaan sebegitu.
Gambaran keegoan Engku Mahani dan ungkapan perjanjian yang ditekan berkali-kali menghantui fikiran Aishah.
Tinggalkan Akim dan pergi jauh dari hidupnya!
Kata-kata Engku Mahani bermain-main di mindanya.Satu perjanjian.Aishah menarik nafasnya dalam-dalam.Kekuatan dirinya dikumpul.Matanya dipejam.
“Aishah..Aishah terima Aliff.”Tersekat-sekat kata-kata itu keluar dari mulutnya.Aliff tersenyum manis sambil menggenggam erat tangan Aishah.
Ungkapan keramat yang keluar dari mulut Aishah meragut jantung Akim.Berkecai dan pecah.Air mata lelakinya perlahan-lahan menitis jatuh ke lantai.
This romeo is bleeding
But you can't see his blood
It's nothing but some feelings
That this old dog kicked up
It's been raining since you left me
Now I'm drowning in the flood
You see I've always been a fighter
But without you I give up
Now I can't sing a love song
Like the way it's meant to be
Well, I guess I'm not that good anymore
But baby, that's just me

And I will love you, baby
Always
And I'll be there forever and a day
Always
I'll be there till the stars don't shine
Till the heavens burst and
The words don't rhyme
And when I die, you'll be on my mind
And I'll love you
Always

Now your pictures that you left behind
Are just memories of a different life
Some that made us laugh, some that made us cry
One that made you have to say goodbye
What I'd give to run my fingers through your hair
Touch your lips, to hold you near
When you say your prayers try to understand
I've made mistakes, I'm just a man

When he holds you close, when he pulls you near
When he says the words you've been needing to hear
I'll wish I was him with these words of mine
To say to you till the end of time

That I will love you baby
Always
And I'll be there forever and a day
Always

If you told me to cry for you
I could
If you told me to die for you
I would
Take a look at my face
There's no price I won't pay
To say these words to you

Well, there ain't no luck
in these loaded dice
but baby if you give me just one more try
we can pack up our old dreams
and our old lives
We'll find a place where the sun still shines
♫♫
Aishah masih memejamkan matanya.Rapat.(Maafkan Aishah,Akim..maafkan Aishah sekali lagi..)
Credit:Jon Bon Jovi ‘Always’.

Labels: , , ,


Older Post | Newer Post
Welcome
Hye dan Assalamualaikum,harap korg suke blog neh.Komen komenla yew :D

Gosip

ShoutMix chat widget

Video ♥
Ucapan Akim

Ucapan Aishah

Ucapan Aidilfitri Akim

Ucapan Aidilfitri Aishah

Lagu Kita feat Aishkim

Aishkim


Credit
Template by : Jaja
Background by : FPA

Navigations Here

Aishkimmers Linkies Entries