Offical Aishkim Blog
+Follow | Dashboard

Ku Kejar Kau Lari:Chapter 1:Arca Pokok Bonsai!
19 November 2009 | 10:39 PM | 2 comments

Loceng kelas berbunyi menandakan tamatnya waktu persekolahan.Perut Aishah berbunyi-bunyi menyanyi lagu keroncong.Dia langsung tak dapat makan rehat tadi.Hatinya resah memikirkan basikalnya yang hancur dikerjakan Akem.(Tengkuk monyet terkehel,Akem you go to hell!).

Perlahan-lahan dia melangkah keluar dari kelas.Sesekali dia mengeluh apabila kumpulan duo BFF melanggar bahunya secara sengaja.(Memang sesuai pun Isma gelarkan diorang dubuk-dubuk Lion King..dengki dan hasad terlebih-lebih.Tapi Isma tu pun sama jugak.Tak ada budak kaya yang baik kat sini!).

Hati Aishah menjerit geram.Dia cuba mengambil roda basikalnya yang tersangkut di pokok bonsai sekolah.(Diorang ingat arca ke?Buduh!)

“Basikal awak ke?”

“Eh,Cikgu Hairi.”Aishah tersengih-sengih. “Tak,ini projek Kemahiran Hidup budak form 5.Arca bertajuk..err..what goes around comes around..hehe..”

“Eh,awak kan student upper six.”

“Saya tolong adik-adik,cikgu.”Aishah cuba berbohong.Dia tak mahu mencari pasal lagi dengan Akem.(Binnya Datuk Aris..anak Datuk kunun..aku pun ada datuk..suami nenek aku!).

“Awak okay Aishah?”Cikgu Hairi mengerut dahinya.

“Okay,saya teringat datuk..suami nenek saya.”

“Okay..datuk memang suami nenek..takkan suami emak pulak kan?”Cikgu Hairi ketawa kecil.Aishah pula mengerutkan dahinya.(Adik makan coklat Nini,senget ke apa cikgu aku ni?).

“Okay..kalau tak ada apa-apa..saya balik dulu..”Cikgu Hairi berdehem kecil sambil berlalu pergi.Lawak yang tak diterima murid.

Aishah merenung tayar basikalnya.(Aduh..macam mana ni?).

“Hai,nak balik tunggang tayar basikal tu ke?”

Telinga Aishah terasa pedih.Direnungnya jejaka comel di hadapannya.(Muka comel tapi lagi sorang anak orang kaya sombong..)

“Kalau aku balik guna tayar lori pun apa masalah kau?!”

Dafi menelan air liurnya.(Mak aih garangnya..).

“Tak de..saya jujur tanya ni.Saya nampak apa yang terjadi kat basikal awak.”

“Awak nampak mamat rambut awning tu kerjakan basikal saya?Tapi awak tak tolong selamatkan basikal saya?Awak orang kaya,basikal ni tak ada maknanya.Basikal ni ayah saya belikan selepas dua minggu jual nugget di tepi jalan tau!”

“Hello..Akem yang kerjakan basikal awak dan saya yang kena marah?”Dafi menggeleng-gelengkan kepalanya.

“Sorry,saya bengang sangat..tak tahu apa nak buat.”Aishah terduduk di tepi corridor dengan tangannya masih memegang tayar basikal yang kempis itu.

“Okay..macam ni..”Dafi turut duduk di sebelah Aishah. “Sebelum awak cakap saya nak ambil kesempatan ke apa..tidak!Tidak sama sekali.Saya ikhlas.Emm,marilah saya hantar awak pulang.”

Aishah melihat wajah Dafi.Wajahnya nampak ikhlas dan tidak angkuh macam yang lain.

“Siapa nama awak?”

“Dafi.Awak?”

“Aishah.”

Kedua mereka berjabat tangan.

“Budak elit ler nih..”

“Tak de lah sangat.”Dafi tersenyum.“Tapi bapa saya menteri kabinet.”

“Alamak..takutnya, saya harap bukan Yang Berhormat Datuk Seri Najib..lagipun..lagipun..beliau Perdana Menteri bukannya menteri kabinet.”

Dafi ketawa besar melihat Aishah yang gugup.Aishah tersengih.Dia teringat loyar buruknya tentang menteri kabinet ketika menahan Akem tempoh hari.

“Jom naik kereta saya.”

“Mana?”

“Tu.”

Dafi menunjukkan Startech Jaguar XKR berwarna hitam di hadapannya.

Aishah mengeluh.(Pergi Kedah singgah Guar,agak-agak ah pergi sekolah naik Jaguar!Aku kena bagitau Qhaud yang aku naik Jaguar..huahuahua..).

*****

“Aishah bangun..”

Aishah pantas bangun sambil menggosok-gosokkan matanya.(Alamak..tertidur la pulak.Maklumlah naik kereta Jaguar..).

“Kita kat mana ni?”

“Kedai basikal..apa ke namanya..a’ah Basikal Ban Cheong.”

“Nak buat apa?”

“Nak beli basikal awaklah.”

“Basikal saya?”Aishah terkejut. “Buat apa?Bukannya awak yang rosakkan basikal saya.Ke awak pun terlibat memecah belahkan basikal saya?”

“Saya ni nampak macam sahabat dengan Akem ke?”

Ada la sikit-sikit..”

“Tak de maknanya.Anggap la hadiah harijadi awak.”

“Birthday saya dah lepas.”

“Happy belated birthday!Okay consider hadiah.”

“Tak nak..saya tak nak terhutang budi dengan sesiapa.”Aishah mengeluarkan not seringgit dari dompetnya. “Saya akan bayar awak sehari seringgit kalau awak tolong beli basikal tu untuk saya.”

“Okay..okay..saya ambil duit awak..jom.”Dafi memasukkan seringgit itu ke dalam poket seluar sekolahnya.

“Nanti dulu.Motif belikan basikal ini?”

“Okay..”Dafi terdiam seketika. “Sebenarnya saya yang beritahu Cikgu Hairi pasal Akem.”

“Awak!”Aishah menutup mulutnya sendiri.Dia mengeluh.“Tapi sebagai murid yang bertanggungjawab awak tak bersalah kerana membuat report pasal Akem.”

Dafi tersenyum kecil.(Aishah..Aishah..kelakar pulak aku tengok dia ni..).

“Okay,saya maafkan awak.Jom beli basikal.”

“Jom!”

Dafi dan Aishah menuju ke arah kedai basikal itu.

“Beli yang murah-murah saja tau.”

“Okay,Aishah.”

“Kalau saya nak warnakan macam yang asal boleh kan?”

“Boleh,Aishah.”

“Serba-serbi macam basikal saya yang asal.”

“Okay,Aishah..boleh.”

“Dafi!”

“Yup?”

“Awaklah anak orang kaya pertama yang baik saya jumpa di St. Jacob.”

Dafi menghentikan langkahnya.Membiarkan Aishah memilih-milih basikalnya.Sesekali dia mengangguk apabila Aishah bertanyakan sesuatu.

(Aku tak boleh biarkan Akem membuli budak perempuan yang naïf dan jujur macam ni!)

*****

♪Ku tahu kau bukan lawan untukku..sampaiku harus cemburu..fikirkan dirimu..♫

Akem mengenyit matanya kepada Mila yang sedang membuat persembahan di pentas Hard Rock Café.Mila membalas kenyitan mata itu dengan senyuman manja.

“Hello kawan,apa yang kau buat kat budak baru tu tadi?”

Nubhan berjabat tangan sambil memeluk Akem.

“Dia yang cari pasal.Salah orang la nak main-main.”

“Tapi aku dengar yang report pasal kau Dafi bukannya budak baru tu.”

Akem memandang ke arah Nubhan.

“Yek?Nasib malang la minah tu.Dafi?Dia tak puas hati pasal Mila couple dengan aku la tu.”

“Ye la kau amik makwe orang,kalau kau kebas Stacy daripada aku pun dah lama muka kau lebam.”

“Aku tak main la girlfriend kawan sendiri.”Akem membetulkan jaket biru DKNY. “Aku tak rampas Mila okay,Mila yang datang kat aku.”

“Ye la,ye la..kau kan anak teruna suci.Petang nanti praktis ragbi kau jangan lupa pulak.”

“Mesti ingat punya,bro.Nanti aku pergi lepas hantar Mila balik.”

Nubhan berlalu pergi dari situ.Satu pasangan yang baru masuk ke dalam Hard Rock Café menarik minat Akim.(Like father like son).

Akem tersenyum melihat bapanya bersama supermodel terkenal Malaysia,Nomi Karen.(Good luck daddy!).

Sejak kematian ibunya,bapanya Datuk Aris menjadi eligible bachelor yang disanjungi gadis-gadis yang berusia 20 tahun lebih muda daripadanya.Akem tak kisah jika dia mendapat ibu tiri sebayanya.Sedangkan dia sendiri tak kisah untuk bertemankan wanita yang lebih tua daripadanya.Adil dan saksama.

Mila.Mendapat Mila sebagai teman wanita merupakan satu bonus kerana imej gadis popular tapi masih mengekalkan keharmonian dan kesucian ala Wadi Unung.Akem dan Datuk Aris sekadar nakal dengan wanita tapi tak pernah melebihi batasan.

Tiba-tiba dia teringatkan perbualannya dengan Nubhan.(Adoih..kalau betul bukan minah tu yang report kat Cikgu Hairi,aku kena membetulkan maruah aku).

Akem melihat jam di tangannya.Lagi sejam baru Mila selesai membuat persembahan.Dia mencapai kunci kereta dan berlalu keluar daripada Hard Rock Café.

*****

Aishah menyinsing kaki seluar track berwarna merah jambu itu.Basikal yang baru dibeli itu saling tak tumpah seperti basikal lamanya.Cuma terlebih kilat.Dia duduk tertinggung di situ sambil merenung basikalnya.(Nasib baik ada Dafi,kalau tak mahu sakit jantung abah dibuatnya).

“Kau sayang betul basikal tu ye?”

“Mesti la abah yang hadiahkan.”

Aishah memeluk Pak Sarip yang memakai baju lusuh berkotak-kotak.

“Abah nak keluar meniaga ni.Kau kunci pintu tingkap nanti.Jaga diri.Assalammualaikum.”

“Waalaikumussalam,abah.”

Aishah memerhati abahnya menyorong basikal roda tiga itu menyusuri Jalan Raja Alang di Kampung Baru.Dia mengeluh kecil.Kasihan melihat abahnya memerah keringat setiap hari.Mujurlah dia mendapat tajaan peribadi Syarikat Indah Holdings untuk melanjutkan pelajaran.Bukannya dia tidak ditawarkan ke universiti,tapi pergi ke universiti bererti meninggalkan abah seorang diri.Sekurang-kurangnya di bawah tajaan Syarikat Indah Holdings dia juga turut ditawarkan keistimewaan rumah untuk abahnya jika dia mendapat keputusan yang cemerlang dalam STPM nanti.

“Kau mesti berjaya Aishah!”Jeritnya dengan girang ala menang Miss Universe.

“Oi,kau gila ke jerit sorang-sorang?”

Kedengaran suara serak-serak basah melontar pertanyaan kurang ajar kepadanya.Aishah merenung tajam mamat rambut awning di hadapannya.

“Kau buat apa kat sini?Kau nak pecahkan rumah aku pulak?Kalau kau berani kau datang pecahkan!Haiyaaa!”Aishah membuka kekuda sambil menunjukkan penumbuk.

“Kau ni kena sampuk ke apa?”Akem terpandang basikal berwarna merah jambu di sisi Aishah.(Basikal berhantu?).“Macam mana basikal kau ada balik?”

“Kau nak hancurkan yang ni pulak?Kalau kau berani.Datang!”

Akem tidak mempedulikan kata-kata Aishah.Dia menuju ke belakang keretanya di mana bonet kereta tidak tertutup rapat.Aishah membetulkan semula kakinya.(Pehal pulak mamat ni?).

Akem mengeluarkan sebuah basikal baru berwarna biru dan merah.

“Ini basikal baru.Harga dia RM5000..kau boleh guna sampai gear 20..kau boleh pecut lebih daripada Michael Schumacher ke sekolah.”

Aishah memandangnya dengan hairan.

“Apa motif kau?”

“Motif aku?Mengorat kau kot.”Akem ketawa kecil. “Tak de maknanya aku nak ngorat budak loan macam kau.Nah amik!”

Akem menolak basikal itu ke arah Aishah.Aishah menolak semula basikal itu.

“Aku tak nak,ada orang dah gantikan basikal aku.”

“Siapa?”

“Siapa apa?”Aishah menggaru-garu kepalanya.(Alamak,tersasul..)

“Kau cakap tadi ada orang gantikan basikal kau.”

“Mana ada aku cakap.Kau ni dah lah sombong,bodoh dan pekak pulak.”

Akem terdiam.Seumur hidupnya belum ada yang berani mengatakan kata-kata itu terhadapnya.Dia mendengus kasar sambil meletakkan basikal yang dibelinya di tepi tangga rumah Aishah.

Tanpa berkata apa dia masuk ke dalam keretanya.Aishah terkebil-kebil melihat perbuatan Akem.Sebaik sahaja enjin kereta dihidupkan,kereta itu terus diundur ke belakang.Aishah terlopong melihat kereta itu menuju ke arahnya.(Budak jahat nak bunuh aku ke?)

Spontan Aishah melompat ke tepi seraya kereta itu meranapkan basikal baru yang dibeli Dafi.Mulut Aishah ternganga melihat basikal itu kerempeng seperti capati.Cermin tingkap pemandu kereta diturunkan.

“Hah,kau sekarang ada satu basikal saja!Kau pakai basikal yang aku beli kalau tak aku langgar kau macam basikal tu!Muahahahaha!”

Akem memecut laju Mazda RX7 meninggalkan Aishah yang masih terkejut dengan apa yang baru terjadi.Aishah berasa geram lalu membaling tayar basikal itu ke hadapan.Memang langsung tidak mengena kereta Akim yang sudah dipandu jauh.

“Bodoh!Basikal kau beli warna lain!Apa aku nak cakap kat abah aku?Anak orang kaya bodoh!”

Aishah menjerit sekuat-kuat hatinya.Dia mengeluh kecil.(Apa aku nak kelentong sunat kat abah nih???).

Labels: , , , ,


Older Post | Newer Post
Welcome
Hye dan Assalamualaikum,harap korg suke blog neh.Komen komenla yew :D

Gosip

ShoutMix chat widget

Video ♥
Ucapan Akim

Ucapan Aishah

Ucapan Aidilfitri Akim

Ucapan Aidilfitri Aishah

Lagu Kita feat Aishkim

Aishkim


Credit
Template by : Jaja
Background by : FPA

Navigations Here

Aishkimmers Linkies Entries