Offical Aishkim Blog
+Follow | Dashboard

Ku Kejar Kau Lari:Chapter 5:Akasha 'Anak' Kita
23 November 2009 | 9:18 AM | 0 comments

“Aishah..Aishah..”

Aishah membuka matanya perlahan-lahan.Dilihatnya Dafi sedang tersenyum ke arahnya. Kepalanya masih berasa pusing.Dilihatnya sekeliling.Bilik rawatan.

“Apa..yang..jadi?”

“Entah tiba-tiba Aishah pengsan masa majlis PSAS pagi tadi.”

“PSAS?”

“Hai Aishah!”Suara ceria Nadia menjengah ke telinganya. “PSAS..Program Sayang Anakku Sayang.”

“Nadia pun ada?”Aishah kehairanan.

“Nadia partner Dafi untuk projek ni.”Dafi tersenyum lagi. “Partner?”(Erghhh..Akem..baru aku teringat!)

Aishah bingkas bangun meninggalkan Dafi dan Nadia yang terpinga-pinga.Aishah membuka pintu bilik rawatan dan melihat Akem tersengih sambil memegang sebiji telur yang telah pun dilukis dengan dua mata dan mulut yang tersenyum sambil menjelirkan lidah.

“ ‘Anak’ kita..Akasha!Akem campur Aishah..muahaha!”

“Akasha?”Aishah mengerutkan dahinya(Anak kita?Eeewww!).“Mesti Dr.Lee Lam Thye tersalah kiraan pasal zodiak ke apakebenda.Jom..jom tukar partner.”

“Kau nak siapa Aishah?Keputusan Dr.Lee muktamad.Kau nak markah kelakuan kau kurang ke?Aku tak kisah.”Akem melambung-lambung telur ayam mentah itu berkali-kali.

“Kau..”Aishah mengambil telur ayam mentah itu daripada Akem. “Kau boleh tak jadi ‘bapa’ yang bertanggungjawab sikit?”

“Tahu pun takut..nih jadual kita.”

Akem menghulurkan jadual penjagaan ‘anak’ kepada Aishah.

“Hari ni Isnin,Akasha aku jaga,Selasa kau,Rabu aku,Khamis kau,Sabtu aku dan Ahad kau.Masalahnya Jumaat kita kena sama-sama bawa Akasha jalan-jalan.”

Aishah membeliakkan matanya.(Hush,biar betik!Memang dalam jadual yang diberikan penganjur hari Jumaat untuk jagaan ‘ibu’ dan ‘bapa’ sehingga pukul 7 malam sebelum dikembalikan kepada ‘ibu’.).

“Mana ada cakap jalan-jalan,kau nak bawa telur ni pergi mana?Sunway Lagoon?”

“Hei..”Akem mengambil semula telur itu daripada Aishah. “Boleh tak sayang jangan senang-senang panggil ‘anak’ kita telur?Abang dah bagi nama dia Akasha okay?”

Aishah terasa ingin muntah apabila mendengar Akem membahasakan mereka sayang dan abang.(Bengong!).

“Whatever..kau ambil la..hari ni kau jaga.Ambik!Ambik!”

Aishah berlalu pergi sambil menutup telinganya.(Eew..eew..geli..).

“Sayang jangan lupa,kita kena buat report pasal Akasha hari-hari.”Akem ketawa nakal sambil memasukkan Akasha ke dalam saku baju sejuknya.

****

Program Sayang Anakku Sayang

Hari Kedua:Selasa

Aishah tersenyum memandang Akasha.Semalaman Akasha bersama Akem,keadaannya selamat.Tiada retak.Cuma Akem menambah lukisan rambut awning.Aishah menjuih bibirnya.(Ceh,kononnya style ‘bapa’ dia..)

Aishah mengambil pen marker dan melukis gambar baju T berwarna biru lembut.Warna kegemarannya.Dia turut melakar tanda nama Akasha.(Anak ‘ibu’ mesti memakai warna baju kegemaran ‘ibu’).

Marsha memandang Aishah dengan perasaan geram. ‘Anak’nya gojeng tanpa lukisan.(Benci Aril..tak ada semangat langsung..).Paling menggeramkan Marsha apabila ‘anak’nya nyaris-nyaris digoreng oleh ibu Aril pagi tadi.Apa tidaknya,’anak’nya disimpan di dalam peti sejuk.

“Ho ho ho..anak ‘bapa’!”

“Oh mak kau Santa Claus di siang hari!”Aishah melatah sebaik sahaja Akem menjengah melalui pintu belakang.

“Apa daa ‘ibu’ kau ni Akasha..kaki latah mengalahkan mak nenek.”Akem duduk di hadapan Aishah sambil mengambil Akasha.

“Kau letak balik,karang retak Akasha.”

“Alah..semalaman aku jaga..tak retak pun,tiba-tiba aku pegang seminit nak retak.”

“Kau punya custody esok,so esok la kau pegang dia.”Aishah cuba mengambil balik Akasha tapi dihalang Akem.

“Jap..jap..apahal ‘anak’ aku pakai baju biru lembut macam perempuan?Bagi la Akasha pakai baju warna hitam.Baru gothic.”

“Eh, ‘anak’ aku masuk kumpulan nasyid la..bukan My Chemical Romance.”Aishah mengambil semula Akasha dan diletakkan di dalam kotak khas.

“Aishah,mulai esok kau datang dan balik sekolah,aku amik kau.”

“Huh..tak de maknanya aku nak naik kereta kau.”

“Eh,sengal..aku risaukan Akasha.Naik basikal hentak-hentak jalan,retak karang ‘anak’ aku.Lepas abis projek ni kau naik la basikal.”

“Aku..”

“Kau diam.Esok pukul 7 pagi.Kau tak bangun,aku bunuh karang!”

Aishah menjeling tajam ke arah Akem yang selamba memberi arahan dan berlalu keluar.(Asyik-asyik bunuh..dia ingat dia sorang je tau membunuh?).

Marsha mendengus kasar melihat tingkah Akem dan Aishah.(Benci!).Dilihatnya Dayana di sebelahnya tersenyum-senyum dengan memegang bunga telur.(Amboi,dah siap berbunga telur).

“Eh,babe..siapa partner you?”

“Hafiz..”Dayana tersenyum simpul.

“Hafiz Kelab Muzik ke Hafiz Teater?”

“Hafiz Teater..”

Marsha mengukir senyuman sinis.(Patutlah..).

*****

Program Sayang Anakku Sayang

Hari Ketiga:Rabu

Akem membunyikan hon keretanya bertalu-talu.Aishah keluar daripada rumahnya dengan menjinjing kasut sekolahnya.(Bengong!Nasib baik abah dah keluar Subuh tadi..).

“Oi,cepatlah!Karang jam!”

“Kau tak nampak ke aku nak pakai kasut?”

“Kau pakai dalam keretalah..cepat sikit..”

Mahu tak mahu Aishah terpaksa berkaki ayam dengan menjinjing kedua-dua kasut sekolahnya.

“Kau cakap pukul 7 pagi.Ni baru 6.45 pagi.”

“Aku lupa..karang jalan jam..mana Akasha?”

“Dalam kotak dalam beg aku.”

Akem terus membuka beg galas Aishah dan mengambil kotak yang berisi Akasha.Aishah menggeleng-gelengkan kepala.(Loghat betul..).

“Okey..let’s go..”

Akem terus memecut Mazda RX7 sehingga menyebabkan Aishah hilang pertimbangan dan tersembam ke hadapan dashboard.Nasib baik dia sempat menghalang dengan tangannya.

“Kau ni kenapa?Nak cepat ke kubur?”

“Hehe..pakai safe belt.”Akem menarik tali pinggang keledar untuk Aishah. “Tahan nafas,10 minit mesti sampai sekolah.”

Sepanjang perjalanan ke sekolah,Aishah dapat merasakan rohnya melayang-layang entah ke mana.Berbanding Dafi yang merupakan pemandu berhemah walaupun memandu Jaguar,Akem bagaikan jelmaaan Ghost Rider yang boleh menyebabkannya hilang nyawa.Aishah memejamkan matanya.(Abah..ampunkan dosa anakmu..).

“Hah..tunggu apa lagi?Turunlah.”

“Heh..kita dah sampai ek?”Aishah dapat merasakan mukanya yang sejuk dan pucat.Dia menarik nafasnya panjang-panjang. “Kau boleh tak bawa slow sikit..kalau tak aku cabut stering kau dan bagi gajah pijak.”

“Aku..aku memang drive macam tu..”Akem menggaru-garu pipinya.

“Last warning..aku bagi gajah pijak stering kau..”Aishah berkata perlahan sebelum keluar daripada kereta itu.Akem terkebil-kebil memandang Aishah yang agak emosi.

Aishah dapat merasakan lututnya menggeletar walaupun dia sudah memijak tanah.Dalam keadaan terhuyung-hayang dia hampir-hampir melanggar seseorang.

“Opss..sorry..”

“Tak pe..”Mila terdiam seketika apabila melihat Aishah rupanya gadis yang keluar dari kereta Akem.Mila memandang seketika ke arah Akem sebelum berlalu pergi.Akem kelihatan gusar dan keluar dari keretanya untuk mengejar Mila.

Aishah hanya berdiri terpaku di situ.Duo BFF yang baru sampai sengaja melanggar bahunya sambil mencemuh kasar.

“Menyemak!’

Aishah mengeluh perlahan.

*****

Program Sayang Anakku Sayang

Hari Keempat:Khamis

Aishah memang keterlaluan..Dafi dia tawan..Akem dia kawan..Dalam PSAS berpasangan..konon-konon kuat berangan..

Dayana dan Marsha ketawa mengekek sebaik selesai bersorak untuk Aishah yang baru masuk ke padang ragbi.Nadia ingin melawan tetapi dihalang Aishah.Malas dia nak bertekak dengan duo BFF.

Dari jauh Dafi berlari dari tengah padang.Dia berhenti di hadapan Marsha dan Dayana.Spontan dia mengajuk rutin tarian pasukan sorak St.Jacob.

Dayana dan Marsha memang gedik..Dafi tengok nak tercekik..Asyik bersorak dan terpekik..Ketawa mengilai terkekek-kekek..

Semua ahli pasukan sorak yang lain mentertawakan mereka berdua.Dayana dan Marsha menjeling ke arah Dafi.(Benci!).

Akem yang berada di tengah padang sekadar memerhati sepintas langsung.Dia lebih banyak menumpukan perhatian kepada latihan ragbi.

Dafi menghampiri Aishah lalu melutut di hadapannya.

“Jangan biar diorang buli awak.Okay?”Dafi mengangkat ibu jarinya sebelum kembali semula ke tengah padang ragbi.Aishah tidak mengangguk atau menidak.Dia menjeling ke arah Akem di tengah padang.Akem tampak serius.

Pagi tadi semasa Akem mengambilnya,sepatah perkataan pun dia tak berkata.Dia cuma mengembalikan Akasha semula kepada Aishah dan terus keluar dari kereta.Aishah mengeluh perlahan.(Agaknya dia ada masalah dengan Mila..).

“Eh,apasal Isma sekarang ceria je?”Nadia menguis lengan Stacy sebaik melihat Isma datang dengan wajah yang berbunga-bunga.

“Aku dengar dia dah intim dengan Zul.”Stacy tersengih.

“Whoaa..sehatiiiiiiiiiii berdansa!”Nadia ketawa kecil sambil menutup mulutnya.Aishah tidak menghiraukan perbualan Stacy dan Nadia.Fikirannya melayang-layang entah ke mana.Sesekali dia teringatkan teman-teman lamanya di Kuala Selangor.

“Okay,St.Jacob..praktis!”

Isma memberikan arahan sambil memasukkan CD lagu soundtrack ‘Another Cinderella Story’.Sebaik sahaja lagu ‘Tell Me Something I Don’t Know’ nyanyian Selena Gomez diputarkan semua ahli pasukan sorak memulakan langkah.

♪Everybody tells me that it’s so hard to make it..it’s so hard to break in..there’s no way to fake it..everybody tells me that it’s wrong what I’m feeling..I shouldn’t believe in..the dreams that I’m dreaming..♫

Pelbagai rutin digayakan termasuk salsa,twist,ago-go sehinggalah krumping.Sehinggalah piramid manusia dibina untuk memberikan laluan kepada ketiga-tiga flier menaiki puncak piramid.

♪I hear it everyday..I hear it all the time..I’m never gonna amount too much..but they’re never gonna change my mind..oh!..tell me..tell me..tell me something I don’t know..♫

Sebaik sahaja Aishah melakukan split,Dayana dan Marsha mengenyit mata sesama mereka.Selesai split,Aishah bersedia bersama Nadia dan Stacy untuk menaiki piramid masing-masing. Aishah melompat di atas lengan Marsha dan Dayana untuk dilambung ke atas tetapi sebaliknya dia terhumban ke belakang dan terbalik.

“Break!”

Jerit Isma sambil berlari ke arah Aishah.Nadia dan Stacy yang sudah berada di puncak piramid bergegas turun dengan segera.

“OMG!”Marsha dan Dayana berpura-pura terkejut melihat darah yang keluar daripada hidung Aishah.

“Kau dongak kepala.”Arah Isma sambil memangku kepala Aishah.Dia mengambil pek ais yang dihulurkan oleh seorang cheerleader yang lain dan menuapnya di hidung Aishah.Nadia dan Stacy juga membantu mendongakkan kepala Aishah.

“Hoh..macam mana boleh jadi macam ni?”Nubhan bertanya kehairanan.Bukan sahaja pasukan sorak malah semua ahli pasukan ragbi turut mengelilingi Aishah.Dafi bergegas mendapatkan Aishah.

“Awak okay?Nampak tak berapa jari saya?”Dafi menunjukkan jari telunjuknya.

“Satu kot.ke dua..tiga?.”Bisik Aishah perlahan.Sedikit keliru.Kepalanya pusing.

Marsha dan Dayana cuba menahan ketawa melihat keadaan Aishah.Akem berasa geram melihat mereka berdua.Dia pantas menengking mereka berdua.

“Korang buat apa?Aku belasah karang baru tau!”

“Apa pulak?Dia yang salah imbangan.”Marsha cuba membela dirinya dan BFF.Aril menepuk dahinya.(Alamak..baru aku nak tackle minah ni..dah buat keganasan pulak..).

“Korang lambung la betul-betul..”Suara Isma sedikit kecewa.Memang dia tidak begitu sukakan kehadiran Aishah,tapi dia tidak sampai hati melihat Aishah atau sesiapa sahaja dalam pasukan soraknya tercedera.

“Kapten..dia yang salah imbangan.”Marsha masih menyalahkan Aishah.Dayana mengangguk-angguk tanda setuju.

“Korang nak tak aku tunjuk macam mana salah imbangan?”Akem mengacah penumbuknya kepada Marsha dan Dayana.

“Eii..Akem..kejam..”Marsha dan Dayana mengundur sedikit ke belakang.

“Sudahlah..sebelum keadaan bertambah teruk.Siapa nak bawakan aku dan Aishah ke klinik?”Tanya Isma bersungguh-sungguh.

“Aku!”

Jawab Akem dan Dafi serentak.

Labels: , , ,


Older Post | Newer Post
Welcome
Hye dan Assalamualaikum,harap korg suke blog neh.Komen komenla yew :D

Gosip

ShoutMix chat widget

Video ♥
Ucapan Akim

Ucapan Aishah

Ucapan Aidilfitri Akim

Ucapan Aidilfitri Aishah

Lagu Kita feat Aishkim

Aishkim


Credit
Template by : Jaja
Background by : FPA

Navigations Here

Aishkimmers Linkies Entries